Najlepsze mody do GTA 5 – część pierwsza: przygotowanie do instalacji modów
Pamiętam mody, które pojawiały się kilkanaście lat temu. Po pierwsze było ich znacznie mniej niż w obecnych czasach, a po drugie ich instalacja przebiegała w sposób ręczny. Dlatego też trzeba było uważnie zapoznać się i podążać za instrukcją. Kilkanaście podpunktów „manuala” nie wybaczało najmniejszego błędu. Pół biedy, gdy w grze nie działał mod, który próbowaliśmy zainstalować. Dużo gorzej było, gdy wskutek potknięcia posypała się cała gra. Wtedy to najczęściej potrzebny był reinstall.
Dzisiaj jest inaczej. Instalowanie modów zostało w dużym stopniu zautomatyzowane. Najlepszym tego przykładem jest genialny Nexus Mod Manager. Jednak ja z niego nie korzystam. Mody instaluję w sposób ręczny do dziś. Przyzwyczajenia sprzed kilku i kilkunastu lat są zbyt silne. Mam wrażenie, że mam wtedy większą kontrolę nad tym, co dodaję do gry i bardzo często jestem w stanie sam usunąć konflikty, które pojawiają się przy instalowaniu dużej ilości modów. Najczęściej wystarczy usunąć jakiś plik lub zmienić jego nazwę.
Z GTA 5 jest nieco inaczej. Nawet osoby, które chcą jak najbardziej zautomatyzować instalację modyfikacji będą miały na początku swojej zabawy z moddowaniem Grand Theft Auto 5 sporo pracy. Dlatego też nasze zestawienie najlepszych modów do GTA 5 zaczynamy od obszernego poradnika po zapoznaniu się, z którym będziecie gotowi na implementację moda każdego rodzaju. Dziś instrukcja, a już jutro opublikujemy listę z pierwszymi modami.
WAŻNE!!! Rockstar zajął stanowisko w sprawie modding i poinformował, że nie będzie banować graczy, którzy używają modów w trybie single player. Nie używajcie ich jednak w GTA Online i żeby zachować największą ostrożność, nie dołączajcie do mltiplayerowej rozgrywki, w momencie, gdy zainstalowaliście mody do trybu dla pojedynczego gracza.
Script Hook V
Większość obecnych modów jest skryptami, dlatego też niezbędne będzie posiadanie najnowszej wersji Script Hook, stworzonego przez Alexandra Blade'a. Link do jego ściągnięcia znajduje się tutaj. Pamiętajcie, żeby kliknąć „Download”, który znajduje się obok numeru wersji. Na stronie aż roi się od reklam, które próbują nas naciągnąć.
W archiwum znajdziemy folder bin, w którym znajdują się trzy pliki:
- dinput8.dll: Jest to najnowsza wersja loadera ASI, która pozwala załadować biblioteki z rozszerzeniem .asi,
- ScriptHookV.dll: Pozwala na stworzenie własnych skryptów, które będą użyte w GTA 5,
- NativeTrainer.asi: Trainer jest opcjonalny. Pozwala on na odpalenie cheatów w single playerze. Dzięki niemu możesz zmienić „skórkę”, porę dnia, teleportować się, stać się nieśmiertelny itp.
Pliki dinput8.dll i ScriptHokV.dll (i trainer, jeśli chcesz) umieść w głównym katalogu, gdzie zainstalowałeś GTA 5. Jeśli masz wersję Steam będzie to 'Steam\steamapps\common\Grand Theft Auto V'.
To w zasadzie wszystko. Większość modów opartych na skrypcie będą pojedynczymi plikami o rozszerzeniu .asi. Należy je przenieść do tego samego folderu. Niektóre z nich mogą posiadać także dodatkowe pliki. Wtedy zapoznajcie się z instrukcją instalacji, którą znajdziecie w paczce z modem.
Community Script Hook V .NET
Wersja Scipt Hook'a, która pozwala na działanie skryptów napisanych w języku .NET. Pewne mody bazujące na skryptach (np. Simple Passenger script) wymagają Script Hooka autorstwa Alexandra Blade'a i Community Script Hook V .NET.
- Upewnij się, że masz zainstalowane Microsoft .NET Framework 4.5.
- Upewnij się, że masz zainstalowane Microsoft Visual C++ Redistributable Package for Visual Studio 2013 (x64).
- Pobierz i zainstaluj Scripthooka od Alexandra Blade'a (instrukcja powyżej)
- Pobierz Community Script Hook stąd.
- Skopiuj ScriptHookVDotNet.asi do folderu z grą.
LUA Plugin
Są modyfikacje, które zamiast ScriptHooka wymagają pluginu LUA. Przykładem jest Enhanced Train Driver i Ragdoll on Demand.Link do ściągnięcia znajduje się tutaj. W skompresowanym archiwum znajdziecie:
- Folder 'scripts'
- Plik o naziwe LUA_SDK.asi
Oba z nich umieśćcie w folderze instalacyjnym GTA 5, tak samo jak w przypadku plików ScriptHook. W folderze 'scripts' znajduje się kolejny nazwany 'addins'. Zawarto w nim już kilka plików .lua. Jeden to mod spawnujący naszego osobistego ochroniarza. Resztę należy traktować jako pliki przykładowe. Jeśli chcesz, możesz usunąć je wszystkie. Mod z ochroniarzem potrafi przysporzyć sporo problemów.
Folder 'addins' to miejsce, w które będziesz wklejać wszystkie mody oparte na plikach o rozszerzeniu .lua. Dla pewności przeczytaj instrukcję instalacji każdego moda, którego ściągniesz.
OpenIV
Jeśli kiedykolwiek instalowałeś mody do poprzedniej części GTA zapewne jesteś zaznajomiony z OpenIV. Jest to potężne narzędzie, które pozwala na edytowanie plików gry i zapisywanie w nich zmian. Obecnie narzędzie to współpracuje także z GTA 5.
Różne mody używają OpenIV na swój odmienny sposób. Tym samym nie jesteśmy w stanie dać Ci ogólnych wskazówek. Konieczne będzie przeczytanie instrukcji każdego ze ściągniętych modyfikacji. Pamiętaj, że OpenIV wprowadza zmiany w plikach gry. Sugerujemy wykonanie kopii zapasowej każdego z modyfikowanych plików.
STĄD możesz pobrać najnowszą wersję OpenIV.
Map Editor
Map Editor (KLIK) jest wymagany przez modyfikacje, które dodają nowe lokalizacje takie jak wyspy lub budynki w Los Santos. Możesz używać go także to spawnu przedmiotów i dodawania obiektów. Jest to wygodne dzięki „uwolnionej” kamerze. Zmiany, które zostały przez Ciebie dokonane na oryginalnej mapie, można zapisać.
Konfiguracja
Większość modów aktywuje się po naciśnięciu odpowiednich przycisków. Należy także znać te, które odpowiadają za sterowanie efektami, które zostały dodane przez modyfikacje. Niektóre z nich da się przypisać wedle własnego uznania, ale nie zawsze tak się dzieje. Jeśli zamierzasz używać dużej ilości modów naraz, mogą pojawić się problemy.
Najlepsze mody do Skyrim Special Edition
Jeśli szukasz najlepszych tych najlepszych, to już nie musisz.Pierwszym z nich jest fakt, że każdy z klawiszy będzie za coś odpowiedzialny w trakcie rozgrywki, a drugi to możliwość powstawania konfliktów, jeśli różne mody będą aktywowane tym samym przyciskiem, lub za pomocą tego samego klawisz będzie odbywało się sterowanie dodatkowymi funkcjami. Dlatego też, jeśli przetestujesz dany mod i dojdziesz do wniosku, że nie użyjesz go już nigdy potem, usuń go, zanim zapomnisz, że masz kilka modów, które korzystają z tej samej klawiszologi. Dzięki temu utrzymasz porządek. W tej chwili zależy on wyłącznie od Ciebie, ale mamy dobrą wiadomość. Powstaje GTA 5 Mod Manager. Po jego premierze życie stanie się łatwiejsze.
Leon - poniedziałek, 30 grudnia 2019, godz. 14:13
MAZi - niedziela, 5 kwietnia 2020, godz. 19:46
Pobrałem script hook'a v ze strony jaka została podana http://dev-c.com/gtav/scripthookv/, 3 potrzebne pliki przeniosłem do folderu z grą GTA , lecz gdy próbuje uruchomic gre wyskakuje mi błąd: SCRIPT HOOK V CRITICAL ERROR Fatal: Unknown game version, check http://dev-c.com for updates Would you like to check download page now? http://dev-c.com/gtav/scripthookv/ Supported versions: 1.0.335.2 - 1.0.1868.0 Miałem tak za kazdą próbą wgrania plików, pobierałem je wiele razy podaną wersje i w kółko to samo A gdy usune pliki z folderu z grą to normalnie sie włącza PROSZE O POMOC!
wea - sobota, 13 czerwca 2020, godz. 14:10
A masz z epic games?
wea - sobota, 13 czerwca 2020, godz. 14:11
jak tak to script hook v nie bedzie ci dzialal
Julek - piątek, 18 grudnia 2020, godz. 13:54
No to teraz GTA 5 z tym Script Hook V to poezja, łapcie download https://nicegame.pl/gta-v-script-hook-vnative-trainer-1-0-1868-0-download/