Czarne pasy podczas rozmów (cutscenes) na monitorze 21:9 – jak się ich pozbyć? Rozwiązanie to Flawless Widescreen!
Grasz na monitorze 21:9? Jeśli tak to zapewne denerwuje Cię fakt, że wszystkie filmiki w tym rozmowy w grach RPG są renderowane w formacie 16:9, co powoduje, że naszym oczom ukazują się czarne pasy po prawej i lewej stronie obrazu, które znikają w momencie, gdy przejmujemy kontrolę nad naszym bohaterem. Problem dotyczy takich hitów jak Wiedźmin 3: Dziki Gon i Mass Effect: Andromeda oraz wielu innych produkcji. To już jednak przeszłość. Mamy rozwiązanie, które z powodzeniem usuwa czarne boki podczas konwersacji, dzięki czemu cutscene wypełnia cały ekran.
Niektórzy się na to godzą
We wstępie użyliśmy słowa „problem”. Nie każdemu jednak przeszkadza owa niedogodność. Jeśli jednak należysz do grona osób, które krzywią się na sam widok „uciętej” rozmowy, to dobrze trafiłeś. Rozwiązanie, które za chwile Ci podamy całkowicie eliminuje tą niedoskonałość. Instrukcja jest jednak dość obszerna i radzimy się skupić na podejmowanych działaniach. Nasz poradnik przygotowaliśmy na podstawie gry Mass Effect: Andromeda, ale może być zastosowany także dla całej masy innych tytułów. Najważniejsze, żeby istniał dla nich gotowy cutscene widescreen fix.
Flawless Widescreen – cutscene na monitorze ultrapanoramicznym bez pasów po bokach
Na początek konieczne będzie pobranie i zainstalowanie programu Flawless Widescreen. To właśnie z jego pomocą sprawimy, że renderowanie w 21:9 dla danej gry stanie się aktywne. W samym programie znajdziemy bazę gier, dla których możemy je uruchomić, ale pomimo częstych aktualizacji nie wszystkie nowe i głośnie tytuły będą się pojawiać na liście tuż po ich premierze. Podobnie jest z Mass Effect: Andromeda. W związku z tym będziemy zmuszeni do samodzielnego dodania fixa do bazy programu. W tym celu należy STĄD (klik) pobrać skompresowane archiwum i wypakować je do głównego folderu instalacyjnego programu Flawless Widescreen. Zanim to jednak zrobicie, uruchomcie program, tak aby ten mógł pobrać bazę gier. Po ręcznym dodaniu plików z wypakowanego archiwum fix dla Mass Effect Andromeda powinien pojawić się na liście programu. Jeśli do tej pory zrobiliście wszystko według instrukcji, a mimo to w dalszym ciągu go nie widzicie, wyłączcie i ponownie włączcie program Flawless Widescreen. Jeśli ultrawide cutscene fix dla najnowszej części hitowej space opery pojawił się już na liście, nie pozostaje nic innego, jak upewnienie się, że poprawka jest włączona. Zadbajmy o to, aby Fix Enable było zaznaczone.
Ultrawide screen fix po patchu 1.05
I na tym nasze zadanie by się skończyło, ale jak wiadomo, BioWare wydało (i całe szczęście) patcha oznaczonego numerkiem 1.05. Spowodowało to, że fix, który wcześniej działał, stał się nieaktualny. Dlatego też należy go nieco zmodyfikować, tak aby pozbyć się pasów w rozmowach na ultrapanoramicznym monitorze w zaktualizowanej Andromedzie.
W tym celu należy przejść do folderu instalacyjnego programu Flawless Widescreen i odszukać plik MassEffectAndromeda.lua. Domyślnie znajduje się on w C:\Program Files (x86)\Flawless Widescreen\PluginCache\FWS_Plugins\Modules\MassEffectAndromeda\Dependencies\Scripts.
Należy otworzyć go za pomocą notatnika, odszukać linię
if HackTool:SignatureScan("0F 2F B0 ?? ?? ?? ?? 0F 92 D1",tAddress,PAGE_EXECUTE_READWRITE,0x00,Process_EXEName) == 0 then
i zamienić ją na
if HackTool:SignatureScan("0F 2F B0 ?? ?? ?? ?? 0F 92 D1",tAddress,PAGE_EXECUTE_WRITECOPY,0x00,Process_EXEName) == 0 then
Po tym działaniu należy zapisać zmiany w pliku, wyłączyć program i odpalić go ponownie. Czarne pasy na monitorze ultrapanoramicznym w Mass Effect: Andromeda właśnie zniknęły. Podziękowania za możliwość usunięcia ich także po najnowszej aktualizacji należą się użytkownikowi znanemu w sieci jako helifax. To właśnie on jest autorem tej instrukcji oraz samego fixa.
Rzeczy, które wkurzają mnie w monitorach ultrapanoramicznych
Pomimo tego, że kilka rzeczy mogłoby być rozwiązanych nieco lepiej, to jak najbardziej polecam monitor tego typu niezależnie od tego, do czego wykorzystujecie komputer.Należy jednak pamiętać, że nie ma rzeczy i rozwiązań idealnych. Podczas mojej rozgrywki zauważyłem drobną niedogodność, o której pisał sam autor poprawki. Chodzi mianowicie o to, że podczas rozmowy, gdy następuje zmiana kamery, można zauważyć, że czarne pasy pojawiają się na jakieś pół sekundy, po której nasz monitor ultrapanoramiczny jest ponownie w całości wypełniony sceną. Nie stanowi to jednak żadnego problemu i taka drobnostka nie jest w stanie zmniejszyć frajdy z tego, że w końcu rozmawiamy bez czarnych pasach po bokach na naszym ekranie 21:9. Poniżej sami możecie sprawdzić, jak bardzo duża jest to różnica i o ile lepiej wygląda to podczas rozgrywki.
WSGF - kompendium wiedzy o graniu w 21:9
Jeśli chcecie, aby gry jak najlepiej działały i wyglądały na monitorach ultrapanoramicznych warto odwiedzać forum WSGF (Widescreen gaming forum), na którym każdy tytuł jest oceniany pod względem kompatybilności z ultrapanormaną. Na stronie znajdziecie także rozwiązania licznych problemów z grami odpalanymi na monitorze 21:9. Całość niestety w języku angielskim. Jak się jednak okazuje, warto włożyć nieco wysiłku w to, aby znaleźć wszystkie rozwiązania, które pozwolą na czerpanie jeszcze większej przyjemności z grania. Pamiętajmy również, że monitory ultrapanoramiczne to z całą pewnością przyszłość gamingu i nie tylko. W związku z tym deweloperzy coraz częściej będą dbali o to, aby jak najlepiej dostosować gry pod nowy sprzęt. Uzbroimy się w cierpliwość, a tymczasem korzystajmy z rozwiązań, które są dostarczane przez moderów. Wymaga to nieco wysiłku, ale efekty są tego warte.
Brak komentarzy do artykułu - Twój może być pierwszy!