Ile klatek na sekundę może zobaczyć ludzkie oko

Ile klatek na sekundę może zobaczyć ludzkie oko?

Jeden z moich kolegów jest bardzo uczulony na ilość fpsów. Potrafi on przez dobre kilka minut po włączeniu nowej gry wpatrywać się w licznik klatek na sekundę, który w popularnym Frapsie znajduje się w jednym z rogów ekranu. Po wstępnej ocenie rozpoczyna on normalną rozgrywkę cały czas śledząc liczbę. Najczęściej kończy się to tym, że martwi go najmniejszy spadek. Wtedy to też zaczyna grzebać w graficznych opcjach w celu uzyskania lepszej wydajności, śledzi i martwi się dalej, przestawia, żeby ponownie zobaczyć lekki spadek.

Zastrzega się, że nie ma tego licznika włączonego przez cały czas. To byłoby niezdrowe, prawda? Nie ma się co oszukiwać, ale framerate jest dla wielu graczy bardzo ważny. Jest to pomiar, za którego pomocą jesteśmy w stanie ocenić nasze konfiguracje i to jak zoptymalizowana została dana gra. Czemu by tego nie śledzić? Licznik klatek nie kłamie. Wynikiem jego pracy jest prosta liczba. W świecie, w którym coraz mniej rzeczy jest pewnych mamy twardy wyznacznik, na którym możemy bazować. Rodzi się jednak pytanie: ile klatek na sekundę jesteśmy w stanie realnie uchwycić? Temat budzi w Internecie wielkie emocje i bardzo często pod dyskusją na ten temat wybuchają małe wojenki.

Odłóżmy jednak internetową wściekłość na bok. Jest to naprawdę interesujące pytanie, zwłaszcza że łączy się z pierwotnym sposobem postrzegania pierwszych gier komputerowych. Jaka jest maksymalna ilość klatek na sekundę, którą widzi ludzkie oko? Jaką różnicę dostrzegamy między 30 Hz i 60 Hz? Jaką między 60 Hz a 144 Hz? Przy jakim punkcie nie ma sensu to, aby gra działała jeszcze szybciej? Odpowiedzi są skomplikowane. Z częścią z nich możecie się nie zgadzać, a niektóre z nich mogą sprawić, że będziecie naprawdę źli. Specjaliści zajmujący się ludzkim wzrokiem którzy grają w gry samodzielnie, mogą mieć zupełnie inne zdanie niż Ty na temat tego, co jest najważniejsze w płynności obrazu stworzonego w komputerze i wyświetlanego na monitorze. Ludzki wzrok i postrzeganie to dziwna i skomplikowana sprawa i nie wszystko jest takie, jak to czujemy.

Pierwszą kluczową rzeczą jest zrozumienie, że widzimy różne aspekty wizji w odmienny sposób. Wykrywanie ruchu nie jest takie samo jak wykrywanie światła. Kolejną rzeczą jest to, że różne części oka działają inaczej. Centrum oka jest lepsze w dostrzeganiu niektórych rzeczy niż jego peryferie. Należy mieć na uwadze to, że istnieją naturalne, fizyczne granice tego, co możemy dostrzec. Potrzeba czasu, aby światło, które przechodzi przez rogówkę, dostarczyło informację, na które może odpowiedzieć nasz mózg. Ponadto może on przetwarzać te informacje tylko przy określonej prędkości. Ludzkie możliwości, chociaż ograniczone nadal budzą podziw. Podczas testu pilota myśliwca jest mu wyświetlany obraz z prędkością 250 klatek na sekundę, a tylko na jednej z nich znajduje się obraz samolotu, którego model ma podać wojskowy. Większość sobie z tym radzi.

Taki maksymalny poziom umiejętności ludzkiego oka osiągają także gracze. Grupa miłośników gier wideo jest pod tym względem wyjątkowa. Jest to spowodowane tym, że percepcja wzrokowa może być wytrenowana. W ten sposób osiągane są lepsze możliwości oka. Jak wiadomo, gracze potrafią ćwiczyć nawet przez kilka godzin dziennie, a najlepsze do tego treningu okazują się dynamiczne, pierwszoosobowe strzelanki. Gry są jednym z niewielu sposobów masowo zwiększających niemal wszystkie aspekty widzenia jak np. większa czułość na kontrast, zdolność koncentracji i wielokrotnego śledzenia obiektu. Gry wideo są również często stosowane w terapiach.

Które z ustawień grafiki powinny być zawsze wyłączone

Które z ustawień grafiki powinny być zawsze wyłączone?

Jeśli działamy na starszym sprzęcie szczególnie należy skupić się na przykręceniu części ustawień w celu zwiększenia frameratu.

W ostatnich latach bywa, że gry mają ograniczenia liczby wyświetlanych klatek. Dochodzi do tego, że limit to zaledwie 30 fpsów. Wtedy to do akcji wkraczają moderzy lub sami twórcy, którzy po premierze tytułu biją się w piersi i wydają poprawkę zwiększającą limit lub całkowicie go usuwając. Obecnie 60 klatek na sekundę staje się standardem i to nie tylko w grach. Wystarczy spojrzeć na YouTube. Eksperci od wzroku nie mają wątpliwości, że obraz wyświetlany z 60 Hz jest lepszy niż 30 Hz i to wyraźnie. Dodatkowo w grach, w związku z tym, że jest on tworzony w czasie rzeczywistym, nie mamy odczucia, że scena jest „przyśpieszona”, jak to bywa w filmach. Odkąd jednak wiadome jest, że możemy dostrzec ruch na poziomie wyższym niż 60 Hz, warto kupować monitory powyżej tej wartości. Naukowcy nie są w stanie jednak podać granicznej wartości parametru, która będzie najodpowiedniejsza. Jeden z ekspertów twierdzi jednak, że obraz wyświetlany z liczbą klatek przekraczającą 200 można uznać za odwzorowanie ruchu, jaki spotykamy w prawdziwym życiu. W regularnych warunkach większość osób nie będzie jednak w stanie wykryć zmiany w płynności obrazu już przy 90 Hz.

Na podstawie tego wszystkiego wypada podsumować to, do czego mamy pewność. Mózg jest skomplikowany i tak naprawdę nie jesteśmy w stanie uzyskać uniwersalnych odpowiedzi, które dotyczyłyby wszystkich.

  • Niektórzy ludzie potrafią dostrzec błysk w 50 lub 60 Hz. Wyższe częstotliwości odświeżania zmniejszyłyby dostrzeganie błysku.
  • Sposób, w jaki postrzegamy błysk obrazu, jest inny niż ten, w który postrzegamy stały ruch.
  • Gracze posiadają jedne z najbardziej wrażliwych, wytrenowanych oczu, jeśli chodzi o dostrzeganie zmiany w płynności obrazu.
  • To, że możemy dostrzec różnicę pomiędzy różną liczbą klatek na sekundę, nie musi oznaczać, że percepcja oddziałuje na nasz czas reakcji.
  • Polecamy kupowanie monitorów do 120 Hz. Ważne jest to, aby nie kupować sprzętu z odświeżaniem mniejszym niż 60 Hz.
  • Większość przeciętnych graczy przestaje widzieć różnice po przekroczeniu 90 klatek na sekundę, ale nie ma sensu przejmowania się tym, że gra osiąga na naszej konfiguracji „zaledwie” 60 klatek.
fot. pixabay.com

Komentarze czytelników:

Żenujące jakieś wywody pseudonaukowca... . 30 klatek,a więcej to można oszukać to,dlatego tyle osób daje się w Świecie oszukiwać... . Widać,że sponsorowały korporacje klepiące matryce... .

Mistrz Internetu +3y5t438it5634256t584542756437543958

Żenujące jakieś wywody pseudonaukowca... . 30 klatek,a więcej to można oszukać to,dlatego tyle osób daje się w Świecie oszukiwać... . Widać,że sponsorowały korporacje klepiące matryce... .

Mistrz Internetu +3y5t438it5634256t584542756437543958

Widzę różnice między 144 a 240hz jak prawie każdy normalny gracz, jestem jakiś niezwykły?

Do Kupadupa - moja babcia też widziała wielką różnicę kiedy witamine C nazwało się amerykańskim lekiem na serce. Działała cuda zmiana nazwy. I babcia nie była kimś niezwykłym. Uległa sugestii tak samo jak ty ulegasz bzdetom wymyślanym przez marketoidy

Super! Dziekuję za pomoc. Teraz przy zakupie nowego monitora kupię szrota z odswieżaniem 30hz :DD

pomocne

Mega super artykuł, miałem kupować monitor 240 hz ale dzięki temu artykułowi kupie 30 hz.

Witam moim zdaniem, gracz po paru dobrych godzinach grania wypiciu z 5 napojów energetycznych lub czegoś wciągnięciu nie widzi 120 klatek tylko ledwo 20 a hz to mają ale w swojej zjeba... Głowie, teraz dla graczy liczy się ranking a nie miodność gry jak by pograli kiedyś na Comodo re albo Atari lub na 266,366,466 to by zobaczyli różnice w grach, ale cóż teraz gry są dla debili i by wyciągnąć kasę.

Ja już próbowałem .... Między 65 a 75 widać eoz ice i to spora ale między 75 a 120 to już nie ma jakiejś większej różnicy . Ale bez kitu , ja w grach ustawiam max 80 klatek odswiwrAnia bo dalej nie widzę różnicy . A jak nie widać eoz ich to po co. Karta odpoczywa, temperatury niższe , kultura pracy lepsza , rachunek za prąd mniejszy. ...

XD. Mało tego x qrwa D. Nie znam się ale i tak coś napisze bo mój pseudonim zobowiązuje. LOL Eeeeeeeeeeee huj xD

Ludzkie oko a raczej mózg nie rozpozna więcej niż 30 fps, ale takich prawdziwych. Tam gdzie nakłada się odswierzanie monitora, generowanie obrazu itp, liczyłbym na dwukrotność. Tak jak audiofile słyszą cos co nie istnieje. Ale jak się płaci to się dostaje.

Niestety monitory nie nadążają technicznie za kartami graficznymi. Czas reakcji piksela jest za wolny i dlatego widzicie różnicę. Poza tym synchronizacja między monitorem, a grafiką pozostawia wiele do życzenia.

pomidor

* Wysyłając komentarz, potwierdzasz znajomość regulaminu portalu. Autor komentarza ponosi odpowiedzialność za jego treść, z kolei wydawca portalu zastrzega sobie możliwość moderacji treści i publikacji wyłącznie komentarzy najlepszych merytorycznie.

Jak popularne są gry komputerowe?

Jak popularne są gry komputerowe?

W roku 2020 po raz kolejny otrzymaliśmy raport odnośnie rynku gier przygotowany przez Newzoo. Dochody z rynku gier w 2020 roku przewyższyły imponującą kwotę 174 miliardów. Co za tym stoi?

Gry, które w dniu swojej premiery były niegrywalne – część trzec

Gry, które w dniu swojej premiery były niegrywalne – część trzecia

Trzecia i ostatnia część cyklu o zabugowanych grach traktuje o 6 produkcjach, które w dniu swojej premiery pozostawiały sporo do życzenia. Są to: APB, Final Fantasy 14, Battlefield 4, Dead Island, ArchAge i EVE Online: Trinity.

Biedronka przygotowała promocje na gry na PlayStation 4 i Xbox O

Biedronka przygotowała promocje na gry na PlayStation 4 i Xbox One

Na 9 grudnia (to dzisiaj!) sieć sklepów Biedronka zaplanowała start promocyjnej oferty dla graczy posiadających konsole PlayStation 4 i/lub Xbox One. Jakie gry pojawiły się na wyprzedaży?

Plotka: Garaż w Forza Horizon 4 powiększy się o 136 nowych samoc

Plotka: Garaż w Forza Horizon 4 powiększy się o 136 nowych samochodów

Do fanów Forza Horizon 4 dotarła świetna wiadomość. Do gry ma trafić 136, a może i więcej, nowych samochodów. Ich lista została odnaleziona w plikach gry. Gorszą wieścią jest to, że informacja nie została oficjalnie potwierdzona.

Sukces PC Building Simulator. Gra trafiła do niemal 600 tys. odb

Sukces PC Building Simulator. Gra trafiła do niemal 600 tys. odbiorców

PC Building Simulator zostało zakupione już prawie 600 tys. razy. Liczba robi tym większe wrażenie, że za grą stoi niezależny deweloper, a jej premiera miała miejsce na początku bieżącego roku.

Victorious Aatrox w League of Legends doczekał się nowych skrzyd

Victorious Aatrox w League of Legends doczekał się nowych skrzydeł

Koniec sezonu w League of Legends już 19 listopada. Nagroda za wbicie Złota 4 lub wyższej ligi – skin Victorious Aatrox – jeszcze kilka dni temu budziła kontrowersje. Studio uległo jednak fali krytyki i wprowadziło zmiany w skórce.

Gry, które w dniu swojej premiery były niegrywalne – część trzec

Gry, które w dniu swojej premiery były niegrywalne – część trzecia

Trzecia i ostatnia część cyklu o zabugowanych grach traktuje o 6 produkcjach, które w dniu swojej premiery pozostawiały sporo do życzenia. Są to: APB, Final Fantasy 14, Battlefield 4, Dead Island, ArchAge i EVE Online: Trinity.

Polub nas na Facebooku'u
W celu ułatwienia korzystania z serwisu, strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, korzystając z opcji swojej przeglądarki internetowej. Kliknij zgadzam się, aby informacja ta nie pojawiała się ponownie.
Zgadzam się