Najlepszy rok w historii gamingu

Najlepszy rok w historii gamingu

Gdyby poprosić grupę ekspertów z różnych segmentów rozrywki, aby wskazali jeden rok, który był najlepszy w historii, prawdopodobnie otrzymalibyśmy mnóstwo różnych odpowiedzi, a każda z nich miałaby sens za sprawą mocnym argumentów przemawiających za danymi latami.

Weźmy na ten przykład kinematografię. W tym przypadku można zaobserwować spory rozłam między krytykami filmowymi a miłośnikami kina. Nie jest bowiem łatwo jednoznacznie i przede wszystkim obiektywnie stwierdzić, który rok pod względem nowych premier był najlepszy. Bardzo często słyszymy o roku 1993, w którym publiczność miała okazję oglądać takie arcydzieła sztuki filmowej jak: „Lista Schindlera”, „Filadelfia”, „Ścigany”, „Fortepian”, „Park Jurajski”, „Dzień Świstaka”, „Bezsenność w Seattle”, „Rudy”, „Reggae na lodzie”, „Amatorzy sportu”; 1984, w którym mogliśmy oglądać takie kultowe obrazy jak: „Indiana Jones i Świątynia Zagłady”, „Karate Kid”, „Gremliny”, „Terminator” i „Gliniarz z Beverly Hills”. Wśród odpowiedzi nierzadko powtarza się również znacznie bliższa data, czyli rok 2013, w którym premierę miały takie filmy jak: „Zniewolony”, „Witaj w klubie”, „Kraina Lodu”…

Wydaje się jednak, że krytycy najchętniej zgadzają się przy uznaniu roku 1939 za ten najlepszego pod względem wielkich premier, które na zawsze zmieniły kinematografię. Wystarczy tutaj wspomnieć o takich tytułach jak: „Przeminęło z Wiatrem”, „Czarnoksiężnik z Krainy Oz”, czy „Pan Smith jedzie do Waszyngtonu”.

Wygląda na to, że spór na ten temat będzie istniał już zawsze, chyba że w przyszłości będzie taki rok, który „pozamiata” wszystko, co do tej pory znaliśmy. Niewiele jednak wskazuje, aby rewolucja miała nastąpić w najbliższym czasie. Zupełni inaczej wygląda sytuacja w środowisku gier komputerowych (i nie tylko). Krytycy i osoby, które zajmują się historią gamingu są znacznie bardziej zgodni i niemal jednym głosem mówią o roku 1998, jako o tym, który był najlepszym, największym i najbardziej wpływowym, jeśli chodzi o rozwój jednego z największych mediów, jakie istnieją we współczesnym świecie.

Argumentacja jest różna, ale zazwyczaj u każdego zaczyna się od zadziwiająco wysokiej liczby wpływowych gier, które odniosły zarówno sukces artystyczny, podbijając serca recenzentów, jak i ten komercyjny sprzedając się w dziesiątkach milionów egzemplarzy. Znaczni istotniejsze jest jednak to, że największe hity roku 1998 na zawsze zmieniły sposób postrzegania gier wideo jako jednego z mediów i sposobów na spędzanie wolnego czasu. Stworzenie prawdziwych perełek pozwoliło nie tylko wprowadzić na rynek jedne z najbardziej znanych firm, ale i pozwoliło im przetrwać w branży gier do dziś. Rok 1998 zapisał się złotymi zgłoskami w historii gamingu również za sprawą grafiki 3D, która w końcu osiągnęła w swoim rozwoju punkt pozwalający na zastosowanie jej we większej liczbie produkcji.

Jakie gry pojawiły się w 1998 roku? Na początku wypada przypomnieć o The Legend of Zelda: Ocarina of Time, która bardzo często jest wymieniana wśród najlepszych gier wszechczasów. W dalszej kolejności jest Residens Evil 2, który po pojawieniu się na sklepowych półkach był tak rozchwytywany, że pobił rekord sprzedaży w weekend otwierający. To właśnie od części drugiej wybuchł boom na zombie. Szybko powstały filmy, w których rolę główną zagrała Milla Jovovich. Nie można nie wspomnieć także o Pokemon Red i Blue.

Oprócz tego w 1998 roku wydano nieco mniejsze tytuły, które na przestrzeni lat zdołały zdobyć miano klasyki. Mowa tu o Spyro the Dragon, Banjo-Kazooie, F-Zero X, Parasite Eve, Fallout 2, Grim Fandango.

W 1998 roku premierę miała również gra, która odniosła niewyobrażalny sukces komercyjny. Tekken 3 to jeden z najlepiej sprzedających się przedstawicieli gatunku bijatyk w historii. „Trójkę” nabyło aż 8 milionów graczy. W tym samym roku sprzedało się także 11 milionów kopii Gran Turismo i 7 milionów pudelek z grą Crash Bandiccot.

O tym, jak płodny pod względem świetnych gier był rok 1998, niech świadczy fakt, że to właśnie w tym czasie wydano niemal wszystkie z dwunastu gier, które są najczęściej umieszczane na liście „najlepszych gier wszechczasów”. Z tych dotychczas wymienionych mamy na myśli Grim Fandango, The Legend of Zelda: Ocarina of Time i Resident Evil 2. Z tytułów, których jeszcze nie przywołaliśmy, największymi hitami okazały się Half-Life, Rainbow Six, Baldur’s Gate, Thief, Starcraft i Metal Gear Solid. Produkcje te otrzymywały maksymalne (lub tylko nieco niższe) oceny tuż po premierze i są doceniane do dziś.

Które z nich miały największy wpływ na obecny kształt gier? Wydaje się, że za taki tytuł można uznać Half-Life, który przez wielu jest uznawane za pierwszego pełnoprawnego przedstawiciela gatunku pierwszoosobowych strzelanek (FPS-y dominują współczesny rynek) i Metal Gear Solid, który udowodnił, że historia zawarta w grze nie musi być prosta i stanowić jedynie pretekstu do nabijania kolejnych headshotów oraz wprowadził niespotykany to tej pory poziom interaktywności.

Na osobny akapit zasługuje StarCraft, który zakorzenił się w tkance południowokoreańskiego środowiska graczy tak bardzo, że nawet krajowe lotnictwo wojskowe posiadało własny profesjonalny zespół, a zmagania najlepszych graczy oglądały w telewizji miliony osób. Wiele turniejów odbywało się na największych stadionach. Tak właśnie narodził się „e-sport”, który obecnie jest biznesem wartym miliardy dolarów. Było to możliwe dzięki grze, o której nie mówiło się w mediach społecznościowych, bo te po prostu nie istniały. Tak samo zresztą, jak powszechny dostęp do Internetu.

Podobnie wyglądała historia Pokemon Red i Blue, które były pierwszymi grami z serii Pokemon. Rozpowszechniły one granie na przenośnych konsolach, którymi w dzisiejszych czasach są nasze telefony. O sile nostalgii przypomniało ostatnio wydane w 2016 roku Pokemon Go, które w mig stało się globalnym fenomenem.

Co Wy sądzicie na ten temat? Czy w historii gamingu był lepszy lub bardziej wpływowy rok niż 1998?

fot. własne

Komentarze czytelników:

Brak komentarzy do artykułu - Twój może być pierwszy!

pomidor

* Wysyłając komentarz, potwierdzasz znajomość regulaminu portalu. Autor komentarza ponosi odpowiedzialność za jego treść, z kolei wydawca portalu zastrzega sobie możliwość moderacji treści i publikacji wyłącznie komentarzy najlepszych merytorycznie.

Tylko nieco ponad ¼ graczy ukończyła demo Resident Evil 2 Remake

Tylko nieco ponad ¼ graczy ukończyła demo Resident Evil 2 Remake

Demo Resident Evil 2 Remake jest dostępne do pobrania tylko do 31 stycznia. Zniknie więc ono z sieci kilka dni po premierze pełnej wersji.

Aktualizacja 5.1 do Monster Hunter World wprowadza wsparcie dla

Aktualizacja 5.1 do Monster Hunter World wprowadza wsparcie dla monitorów 21:9

Istnieje spora szansa, że gracze, którzy do tej pory nie zakupili gry ze względu na brak wsparcia dla ultrapanoramicznych ekranów, zrobią to po premierze dzisiejszej łatki.

Najwyżej oceniana gra na platformie Steam w 2018 roku

Najwyżej oceniana gra na platformie Steam w 2018 roku

Jeśli do tej pory nie graliście lub nawet nie słyszeliście o najlepiej ocenianej produkcji w ubiegłym roku, warto wiedzieć o niej kilka podstawowych faktów.

Moder odtwarza świat World of Warcraft na silniku Skyrima

Moder odtwarza świat World of Warcraft na silniku Skyrima

Zarówno Skyrim, jak i World of Warcraft należą do jednych z najbardziej ukochanych RPG-ów w historii współczesnych gier. Prędzej czy później ktoś musiał więc wpaść na pomysł połączenia obu tytułów.

Zagraj w 24 nowe, fanowskie misje przygotowane z okazji 20. urod

Zagraj w 24 nowe, fanowskie misje przygotowane z okazji 20. urodzin pierwszego Thiefa

Dokładnie 2 grudnia Thief: The Dark Project świętował swoje 20 urodziny. Gra, która na nowo zdefiniowała gatunek gier skradankowych może pochwalić się żyjącą do dziś społecznością, która tworzy do niego nową zawartość.

Diablo Immortal: Blizzard spodziewał się fali krytyki, ale „nie

Diablo Immortal: Blizzard spodziewał się fali krytyki, ale „nie w aż takim stopniu”

Z czego wynika złość graczy? Spodziewali się oni, że usłyszą o czymś naprawdę wielkim. Spekulacje dotyczyły głównie kolejnego dodatku do Diablo III lub zapowiedzi Diablo IV.

Intel i Nvidia, co z wami? Zmanipulowane testy, kłamstwo na poka

Intel i Nvidia, co z wami? Zmanipulowane testy, kłamstwo na pokazie, dostępność i ceny

Problemy, które ma Intel i Nvidia powinny być bezwzględnie wykorzystane przez „czerwonych”. Czy tak się stanie?

Polub nas na Facebooku'u
W celu ułatwienia korzystania z serwisu, strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, korzystając z opcji swojej przeglądarki internetowej. Kliknij zgadzam się, aby informacja ta nie pojawiała się ponownie.
Zgadzam się