Rzeczy, które wkurzają mnie w monitorach ultrapanoramicznych
Moim i nie tylko moim zdaniem monitor ultrapanoramiczny jest świetny zarówno do grania, jak i oglądania filmów oraz w codziennej pracy, ale jak wiadomo, nic nie jest w naszym świecie idealne i zawsze można się do czegoś przyczepić. Żeby było jasne, nie żałuję zakupu, którego dokonałem już grubo ponad rok temu. Przez ten czas miałem okazję poznać największe wady i zalety monitorów ultrapanoramicznych na własnej skórze i chcę podzielić się z Wami moimi spostrzeżeniami. Pomimo tego, że kilka rzeczy mogłoby być rozwiązanych nieco lepiej, to jak najbardziej polecam monitor tego typu niezależnie od tego, do czego wykorzystujecie komputer.
Skalowanie starszych produkcji
Musicie mieć świadomość, że nie wszystkie gry, w tym te najnowsze wspierają format 21:9. W związku z tym po prawej i lewej stronie będziemy mieli okazję zaobserwować czarne pasy, szczególnie jeśli gramy w starsze tytuły. Tutaj problemu dla mnie nie ma. Wydaje mi się to jak najbardziej naturalne i zrozumiałe. Jednak nie wszystkie stare gry zachowują swoje oryginalne proporcje i rozciągają się na cały ultrapanoramiczny ekran, co nie wygląda najlepiej ze względu na niską rozdzielczość i „grube” postacie z krótkimi nogami. Problem taki zaobserwowałem przy okazji odświeżania sobie Syberii 2. Rozwiązania są w tym przypadku dwa, a przynajmniej ja odkryłem właśnie tyle. Jednym z nich jest szperanie w Internecie w celu znalezienia pliku naprawczego do danej gry. Najlepsze wyniki wyszukiwania wyświetlą się, gdy wpiszecie w Google frazę „tytuł gry + ultrawide + fix”. Jest to jednak nieco kłopotliwe, szczególnie gdy często odpalacie sobie jakieś stare tytuły. Lepszym rozwiązaniem, które jest stosowane przeze mnie, jest ustawienie na stałe poprawnego skalowania dla wszystkich gier. W tym celu przedstawiam instrukcje dla posiadających kartę graficzną od NVIDI:
- kliknij prawym przyciskiem myszy na puste miejsce pulpitu i wejdź w Panel sterowania NVIDIA,
- z listy po lewej stronie przejdź do Wyświetlanie i kliknij Dostosuj rozmiar i pozycję pulpitu,
- w 2. Zastosuj następujące ustawienia, otwórz zakładkę Skalowanie,
- odnajdź pozycję Wykonaj skalowanie na,
- z listy wybierz Procesor graficzny,
- Zastosuj zmiany i gotowe.
Brak wsparcia w niektórych nowych grach
Niestety okazuje się, że nie wszystkie nowe gry mają wsparcie dla ultrapanoramicznych monitorów lub nie do końca poprawnie sobie z nim radzą. Byłem bardzo rozczarowany, gdy po odpaleniu bety Overwatch gra przyjęła proporcje 16:9 i nijak nie dało się z tym nic zrobić. Moja decyzja może była zbyt radykalna, ale niemal od razu wyłączyłem popularną produkcję Blizzarda i już do niej nie powróciłem, właśnie ze względu na brak wsparcia dla monitorów ultrapanoramicznych. Pomimo tego, że większość najnowszych tytułów wspiera 21:9, to niektóre z nich mają z tym problemy, na całe szczęście są to drobnostki, a przynajmniej na takie napotykałem w grach, które lądowały na moim dysku twardym. Przykładem niech będzie druga część Xcoma. Grając na ultrapanoramie podczas wyboru członków drużyny, którymi chcemy rozegrać kolejną misję, opisy danych żołnierzy i możliwość zmiany wyposażenia były nie pod postacią, pod którą być powinny. Ramki z wyborem uzbrojenia były przesunięte mocno w lewo, ale były ustawione w kolejności, jaka zgadzała się z ustawieniem wojaków. Tym samym nie było większego problemu z ustaleniem, które uzbrojenie dotyczy którego członka oddziału i po którymś razie można było się do tego przyzwyczaić.
Rozmowy w 16:9
Grając na ultrapanoramicznym monitorze, musicie przyzwyczaić się również do tego, że wszelkie filmiki, w tym na przykład rozmowy prowadzone z NPC we Wiedźminie 3 będą wyświetlać się w proporcjach innych niż 21:9, a tym samym uświadczycie obecność czarnych pasów po obu stronach obrazu wyświetlanego w centrum. Sytuacja wraca do normy, gdy scenka lub rozmowa się skończy i przejmujemy kontrolę nad bohaterem, w tym przypadku Geraltem. Da się coś z tym zrobić? Muszę przyznać, że nie szukałem informacji na ten temat. Pogodziłem się z tym, że jest, jak jest. Być może jakieś modyfikacje w plikach konfiguracyjnych pozwolą wyświetlać i te elementy na całym ekranie. Świadczyć by o tym mogło to, co zaobserwowałem w GTA 5. Tuż po rozpoczęciu scenki obraz wypełnia cały ekran przez jakąś sekundę i to bez „rozwalania” proporcji. Jest on ucinany już w momencie trwania filmiku, co sugeruje, że można znaleźć rozwiązanie, które pozwoli rozwiązać tę małą niedogodność. Tematem na pewno zajmę się w osobnym artykule.
Dlaczego monitory ultrapanoramiczne 21:9 są dobre dla graczy?
Zaskakująco dużo krytyki spadło na monitory o proporcjach 21:9. Czy ultrapanoramy rzeczywiście zasłużyły na falę hejtu?Na tym kończą się lista rzeczy, które mnie nieco irytowały podczas grania na monitorze o proporcjach 21:9. Jak widzicie, większość z tych „problemów” da się rozwiązać. Może to jednak okazać się nie takie łatwe dla osób, które nie należą do zaawansowanych użytkowników komputera i Internetu. Wady już znacie, a już w jednym z kolejnych artykułów podzielę się z Wami tym, za co uwielbiam pracę, granie i pracę na ultrapanoramicznym sprzęcie. Zalet jest zdecydowanie dużo więcej niż drobnych minusów. Po rocznym obcowaniu z moim nowym monitorem nie wyobrażam sobie powrotu do tego o proporcjach 16:9 lub 16:10.
Brak komentarzy do artykułu - Twój może być pierwszy!